Praca pilota i przewodnika - wieczne wakacje?


Czasem pytacie, jak to się stało, że zostałam przewodniczą w Meksyku. Niektórzy są ciekawi, jak w ogóle zacząć pracę w turystyce. Na wyjazdach często pojawiają się komentarze typu: „ty to masz fajnie, ciągle na wakacjach, zwiedzasz i jeszcze Ci za to płacą…” Jak rzeczywiście wygląda praca pilota wycieczek i czym się różni zawód pilota od przewodnika? Jakie wymagania trzeba spełnić, aby zrobić karierę w turystyce? Wyjaśniam to w poniższym artykule.

Pilot wycieczek


Obecnie w Polsce nie ma obowiązku ukończenia kursu ani zdania egzaminów, aby zostać pilotem wycieczek czy rezydentem turystycznym. Można również swobodnie oprowadzać po miastach jako przewodnik lokalny z wyjątkiem pewnych muzeów czy obiektów, które mimo deregulacji wprowadziły swoje zasady i wymagają przewodnika z licencją (np. Zamek Królewski w Warszawie oraz Katedra w Krakowie). Z jednej strony deregulacja to dobra wiadomość dla tych, którzy myślą o rozpoczęciu kariery pilota, ponieważ nie muszą inwestować czasu i pieniędzy w kursy, z drugiej - praca w tym zawodzie nie jest tak łatwa, jak się może wydawać, dlatego ja do kursów gorąco zachęcam.




Do głównych zadań pilota wycieczek należy opieka nad grupą, reakcja na wszelkie sytuacje awaryjne (może to być karaluch w hotelu, ale może to być śmierć jednego z uczestników), przekazywanie podstawowych informacji na temat danego miejsca (a w grupie może przecież znaleźć się ornitolog, miłośnik sztuki gotyckiej lub znawca dynastii europejskich) oraz realizacja programu (czyli dopilnowanie, aby klient dostał to, za co zapłacił, co czasem wymaga bycia koordynatorem, psychologiem, prawnikiem i księgowym w jednym). Pilot musi posiadać wiedzę z zakresu historii, historii sztuki, geografii, biologii, wiedzy o społeczeństwie, gastronomii, ale też orientować się w takich dziedzinach, jak przepisy drogowe, regulacja czasu pracy kierowcy i ubezpieczenia. Powinien być odporny na stres oraz umieć podejmować szybkie i trafne decyzje, a przy tym być miły i empatyczny. Dobrze, jakby potrafił wykazać się poczuciem humoru oraz niezwykłą inteligencją. Pilot wycieczek powinien dobrze się prezentować, być punktualny, zorganizowany, przewidujący. Musi umieć przemawiać w różnych warunkach - na zewnątrz, przez mikrofon w autokarze, używając zestawów słuchawkowych. Nie można zapomnieć o tym, że pilot musi umieć udzielić pierwszej pomocy.


Wymieniłam zaledwie kilka cech i umiejętności potrzebnych w tym zawodzie, a już się zrobił cały akapit! Jak widać, praca pilota nie jest dla każdego. Kursy w profesjonalny sposób przygotowują do tego trudnego zawodu oraz są pewnego rodzaju filtrem, ponieważ sama pamiętam, jak po zajęciach pod tytułem „sytuacje awaryjne w pracy pilota” część uczestników zrezygnowała. Kolejnym filtrem był egzamin, który składał się z kilku części i wcale do łatwych nie należał. No a ostatnim filtrem jest praktyka- wiele osób po pierwszej wycieczce porzuca romantyczną wizję łączenia podróży z pracą i wybiera inną ścieżkę kariery.

Przewodnik lokalny

Na czym polega różnica między pilotem wycieczek a przewodnikiem lokalnym? Wiem, że wielu osobom te dwa zawody wydają się prawie identyczne.